Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Airbus A380

Airbus A380

Airbus A380 to największy produkowany seryjnie samolot pasażerski świata.


Airbus A380 przed pierwszym lotem (grafika: Airbus)

To samolot dwupokładowy. Oznacza to, że pasażerowie podróżują na dwóch pokładach umieszczonych jeden nad drugim.

Ze względu na rozmiary określany jako Superjumbo, Airbus A380 stanowił europejską odpowiedź na amerykański samolot Boeing 747 Jumbo Jet.

Oblot

Z powodu problemów technicznych pierwszy lot Airbusa A380 musiał być kilkukrotnie przekładany. Odbył się 27 kwietnia 2005 roku z lotniska w Tuluzie we Francji, gdzie znajdują się zakłady montażowe Airbusa.

O poranku do samolotu wsiadała sześcioosobowa załoga oblatywaczy. Za sterami usiadł kapitan Claude Lelaie. Drugim pilotem był Jacques Rosay, główny pilot testowy Airbusa. Jak zwykle podczas pierwszych lotów, załoga nosiła spadochrony.

O godzinie 10:29 maszyna o numerze seryjnym (MSN) 001 wystartowała. Start oglądany był przez tysiące zgromadzonych na miejscu ludzi.


Dziewiczy lot

Masa startowa wynosiła 421 tony. Było to najwięcej spośród wszystkich cywilnych statków powietrznych do tej pory. Po pierwszej fazie testowej trwającej około pół godziny, podwozie zostało schowane i kontynuowano próby w locie. Ale nie, jak pierwotnie planowano, nad Atlantykiem, lecz nad lądem stałym, równolegle do północnego krańca Pirenejów.


Podczas całego testu w locie dane testowe były przekazywane drogą radiową przez satelitę bezpośrednio z samolotu do centrum testowego Airbusa w Tuluzie

Gigantowi towarzyszył mały samolot, który obserwował jego zachowanie z zewnątrz i nagrywał go kamerami.


Pierwszy lot trwał 3:54 godziny (grafika: Airbus)

Użytkowanie

Pierwszą linią lotniczą używającą Airbusa A380 były Singapore Airlines. Rozpoczęły one nim loty w 2007 roku.


Dostwa pierwszego Airbusa A380 do linii Singapore Airlines (grafika: Airbus)

Największym użytkownikiem Airbusów A380 są emirackie linie lotnicze Emirates. Użytkują one ponad 100 tych maszyn.

Airbusy A380 obsługują głównie trasy dalekiego zasięgu o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego.

W typowym rozstawieniu siedzeń w 3 klasach podróży samolot może zabrać 525 pasażerów. W 2 klasach do 600 pasażerów. W najgęstszym układzie tylko klasy ekonomicznej aż do 853 pasażerów!

Aby móc obsługiwać takie masy pasażerów jednocześnie z 2 poziomów lotniska przyjmujące A380 musiano wcześniej odpowiednio przystosować.

Do tej pory koncern Airbusa wyprodukował niemal 250 liniowców tego typu. Obecna cena to 445 mln dolarów za sztukę.

W 2019 Airbus poinformował, że produkcja zakończy się w 2021 roku po zrealizowaniu wszystkich istniejących zamówień.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: