Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Bavar-2 - irańskie ekranoplany do zadań specjalnych

2020-07-09 Bavar-2 - irańskie ekranoplany do zadań specjalnych

Małe, szybkie, tanie, trudno wykrywalne - ekranoplany mogą stanowić alternatywę dla drogich śmigłowców morskich.


Irańskie ekranoplany Bavar-2

Podobnie jak inne konstrukcje tego rodzaju (ekranoplany) Bavar-2 wykorzystuje efekt przypowierzchniowy. Polega on na tym, że skrzydła pojazdu lecącego na niewielkiej wysokości nad wodą lub ziemią wytwarzają większą siłę nośną niż podczas lotu na większej wysokości. Dzięki temu do takiego przypowierzchniowego lotu powierzchnia skrzydeł może być dużo mniejsza.

Konstrukcja Bavar-2 swój pierwszy lot odbyła w 2009 roku.

Iran zbudował przynajmniej kilkanaście sztuk tego pojazdu. Od 2010 znajdują się one na wyposażeniu irańskiego wojska.

Latając tuż nad wodą ma on małą sygnaturę radarową, a zatem jest go trudno śledzić na radarze. Dzięki temu może pozostać niewykryty podczas wykonywania morskich misji patrolowych, rozpoznawczych lub bojowych - np. na obszarze Zatoki Perskiej.

Pojazd może być uzbrojony w karabiny maszynowe lub rakiety. Wyposażony może być także w sprzęt elektroniczny (np. w kamery do zwiadu).

Dane techniczne Bavar-2 (orientacyjne):

  • długość: 8 m
  • rozpiętość: 6,5 m
  • napęd: 1 silnik spalinowy
  • załoga: 1-2 osoby
  • prędkość: 185 km/h

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: