Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Bell X-1

Bell X-1

Bell X-1 był samolotem, który jako pierwszy przekroczył prędkość dźwięku.

Konstrukcja

Samolot wykonany był z aluminium z elementami stalowymi. Kadłub był podobny w kształcie do pocisku. Płat nośny nie posiadał skosu. Tylne usterzenie ogonowe było płytowe.


Bell X-1

Napęd samolotu stanowił pojedynczy silnik rakietowy Reaction Motors XLR11-RM3 o ciągu 26,7 kN. Silnik był na paliwo ciekłe (alkohol i tlen).

Dane techniczne

  • rok budowy: 1946
  • rozpiętość: 8,5 m
  • powierzchnia nośna: 12 m2
  • długość kadłuba: 9,4 m
  • masa własna: 3174 kg
  • masa startowa: 5557 kg

Loty

Samolot Bell X-1 jako pierwszy przekroczył granicę dźwięku. Było to 14 października 1947. Pilotem był Chuck Yeager. Osiągnięta prędkość wyniosła 1126 km/h (1,06 macha) na wysokości 13 115 metrów.

X-1 wynoszony był przez samolot-nosiciel (Boeing B-29 lub Boeing B-50) a następnie odczepiany. Następnie uruchamiany był silnik rakietowy. Po wypaleniu się paliwa wracał na zmienię w locie ślizgowym. Lądował na chowanym podwoziu.


Bell X-1 z samolotem-nosicielm B-29

Inne

X-1 to pierwszy z pierwszy z eksperymentalnych samolotów amerykańskich serii X.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: