Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > Dwa lata Bombardierów we flocie Eurolotu

2014-05-23 Dwa lata Bombardierów we flocie Eurolotu

Turbośmigłowe samoloty Bombardier Eurolotu "obchodzą" właśnie swoje 2 urodziny we flocie polskiego przewoźnik. W tym czasie wylatały on łącznie ponad 31 tys. godzin i przewiozły prawie pół miliona pasażerów.


Bombardier Q400 NextGen w barwach Eurolotu (grafika: Eurolot)

Dzięki Bombardierom Eurolot posiada jedną z najmłodszych flot wśród linii lotniczych w Europie. Obecnie linia ma w swojej flocie 11 Bombardierów.

Eurolot otrzymał pierwszy egzemplarz samolotu Bombardier Q400 NextGen wiosną 2012 roku. Był to samolot o numerach rejestracyjnych SP-EQA. W swój pierwszy lot w barwach Eurolotu (nr rejsu K2 555) Bombardier poleciał z Warszawy do Rzymu 25 maja 2012 roku. Był to lot czarterowy, a kapitanem rejsu był Igor Augustyniak, szef pilotów w Eurolocie.

"Lot do Rzymu był pierwszym sprawdzianem 'na żywo'. Skład załogi wyglądał następująco: na pokładzie instruktorzy Personelu Pokładowego, w kokpicie pilot doświadczalny Bombardiera i ja. Dodatkowo zabraliśmy mechanika, który czuwał nad obsługą naziemną i ewentualnymi zagadnieniami technicznymi. Samolot 'pachniał' świeżym lakierem, jego nalot całkowity wynosił zaledwie kilkanaście godzin. Pogoda na trasie sprzyjała podziwianiu widoków - Wiedeń, Alpy, wybrzeże Chorwacji. Lądowanie w Ciampino - Rzym i Watykan jak na dłoni. Przywitali nas włoscy spotterzy i 'buonasera' agenta handlingowego." - wspomina kapitan Igor Augustyniak, szef pilotów w Eurolocie.

Na pokładach samolotów Eurolotu gościły znane osobistości ze świata biznesu, sportu i muzyki. Pasażerami byli m.in.: popularny amerykański zespół Backstreet Boys, piłkarska reprezentacja Niemiec, a także przedstawiciele najwyższych władz w Polsce.

Jak wskazuje Eurolot atutem samolotu Bombardier jest jego wszechstronność: obok ekonomicznego operowania na trasach dotychczas obsługiwanych przez Eurolot, samolot pozwala na obsługę regionalnych połączeń europejskich o długości do 1 500 km, przy znacznie mniejszych kosztach niż samoloty odrzutowe o podobnej pojemności.

Najnowszy wariant Bombardiera na którym operuje Eurolot, nosi handlowe oznaczenie DHC-8Q400 NextGen i został opracowany w 2008 roku. Wyposażony jest m.in. w kabinę pasażerską o nowym wystroju z oświetleniem LED i w większe schowki na bagaż podręczny. Obok ekonomicznych walorów tego modelu jest on również bardziej przyjazny dla pasażerów - ma aktywny system tłumienia hałasu i drgań ANVS (tzw. Acive Noise Vibration Suppression System).

Warto nadmienić, że w ramach akcji promocyjnej produktu kanadyjskiego koncernu, Bombardier w barwach Eurolotu prezentowany był na wystawie podczas 48. Salonu Lotniczego w Farnborough w 2012 roku. Samolot nosił wówczas znaki rejestracyjne C-GOCX. Kilka tygodni później, po przylocie do Polski, maszyna otrzymała znaki rejestracyjne SP-EQE.

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: