Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > Dziewczy lot samolotu elektrycznego eGenius

2011-05-27 Dziewczy lot samolotu elektrycznego eGenius

Sześć tygodni po pierwszej publicznej prezentacji na międzynarodowych targach Aero-Expo we Friedrichshafen (Niemcy), elektryczny samolot demonstracyjny eGenius wykonał swój dziewiczy lot po starcie z lotniska w Mindelheim (Bawaria).

W trakcie 20-minutowego lotu sprawdzano przede wszystkim właściwości pilotażowe samolotu oraz unikatowy układ napędowy.


Samolot elektryczny eGenius (grafika: Airbus)

Samolot eGenius wyposażono w elektryczny układ napędowy, którego górna granica podczas lotu wynosi na 60 kW. W trakcie dalszej serii lotów testowych stopniowo powiększana będzie obwiednia lotów, w miarę testowania wydajności i niezawodności napędu elektrycznego w powietrzu.

Prace nad prototypem eGenius, zaprojektowanym przez Instytut Projektowania Lotniczego Uniwersytetu w Stuttgarcie (Niemcy), są wspierane przez Airbusa jako głównego sponsora w ramach programu ograniczania emisji i rozwoju bardziej ekologicznego przemysłu lotniczego. Airbus bada długofalowy potencjał energii elektrycznej jako alternatywnego źródła energii w lotnictwie. Dane zebrane w trakcie operacji praktycznych z udziałem samolotu eGenius zostaną przeanalizowane przez zespoły Airbusa ds. przyszłych projektów w celu dalszych prac nad tą technologią i lepszego zrozumienie oferowanych przez nią możliwości.

Airbus wspiera różne projekty badawczo-technologiczne w ścisłej współpracy z uniwersytetami i instytutami badawczymi. Poza monitorowaniem technologii napędu elektrycznego Airbus pracuje także nad technologią ogniw paliwowych jako alternatywnego źródła energii, która umożliwia działanie samolotu wolne od emisji na ziemi. Ponadto Airbus mocno angażuje się we wdrażanie i testowanie technologii biopaliw oraz aktywnie wspiera instalację lokalnych biopaliwowych łańcuchów wartości w całym świecie.

Dane techniczne samolotu eGenius:

  • rozpiętość skrzydeł: 16,86 m
  • maks. masa startowa: 850 kg
  • załoga: dwóch pilotów siedzących obok siebie
  • zasięg: 400 km
  • prędkość przelotowa: do 235 km/h
  • moc silnika: 60 kW
  • odpowiednik zużycia paliwa na 1 pasażera na 100 km: 0,6 l paliwa

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: