Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > Europejski certyfikat dla silniejszego silnika Rolls-Royce Trent 1000

2013-09-11 Europejski certyfikat dla silniejszego silnika Rolls-Royce Trent 1000

Brytyjska firma Rolls-Royce uzyskała certyfikat dla silnika "pakietu C" Trent 1000 o wyższej wydajności i sile ciągu, który będzie napędzał samoloty Boeing 787-9 Dreamliner.


Silnik odrzutowy Trent 1000 (grafika: Rolls-Royce)

Seria silników Rolls-Royce Trent zaprojektowano stworzone zostały do napędzania samolotów Boeing 787 Dreamliner w oparciu o poprzednie modele serii Trent. Stanowią one konkurencyjną jednostkę napędową do amerykańskich silników General Electric GEnx.

Obecnie certyfikowany silnik Trent 1000 ma napędzać Dreamlinery w wersji 787-9.

Certyfikat przyznany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) został nadany w trakcie przygotowań do pierwszego lotu próbnego Boeinga 787-9 napędzanego nowym silnikiem. Silniki te zostaną zainstalowane w samolotach Boeing 787-9, który ma wejść do eksploatacji w 2014 roku w liniach lotniczych Air New Zealand.


(grafika: Rolls-Royce)

Wspomniany silnik firmy Rolls-Royce będzie także napędzać samoloty Dreamliner w wersji 787-8.

Kolejna wersja silnika, Trent 1000-TEN (Thrust, Efficiency, New technology), wejdzie do eksploatacji w 2016 roku. Silnik będzie certyfikowany dla siły ciągu 78 000lb i będzie w stanie napędzać wszystkie warianty Boeinga 787, w tym wprowadzony niedawno model 787-10.

"Uzyskanie certyfikatu, to kolejny kamień milowy w realizacji programu Trent 1000, którego wynikiem będzie najlepszy silnik dla następnego członka rodziny samolotów 787 Dreamliner. Z niecierpliwością czekamy na bliską współpracę z Boeingiem, której owocem będzie pierwszy lot samolotu 787-9?. Trent 1000 już jest najcichszym i najwydajniejszym silnikiem opcjonalnym dla Boeinga 787 Dreamliner. Silnik, który jako pierwszy napędzał samoloty 787, które weszły do eksploatacji w 2011 roku, osiągnął wskaźnik niezawodności (dispatch reliability) powyżej 99,9% - to rekord w przypadku silników dla samolotów szerokokadłubowych." - powiedział John Griffiths, dyrektor programu Trent 1000 w Rolls-Royce.

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: