Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Niemcy budują stratosferycznego bezzałogowca

2021-08-15 Niemcy budują stratosferycznego bezzałogowca

Nowy niemiecki dron o rozpiętości równej niemal samolotu pasażerskiego wysoko ze stratosfery (20 km) prowadzić będzie niczym satelita obserwacje powierzchni Ziemi.

Napędzanego energią słoneczną bezzałogowca buduje niemiecka agencja aeronautyczno-kosmiczna DLR. Projekt realizowany jest od 2018 roku.


Dron latać będzie w stratosferze na wysokość 20 km skąd prowadzić będzie nawet kilkudziesięciogodzinne obserwacje powierzchni Ziemi (grafika: DLR)

Bezzałogowiec HAP alfa, bo tak się nazywa nowa budowana konstrukcja Niemców, zgodnie z nazwą należy do kategorii HAP (High Altitude Platform). To dosyć nowa kategoria wysokościowych statków powietrznych zdolnych do długotrwałych lotów w stratosferze. Nazywa się je także pseudosatelitami - unosząc się bowiem wysoko nad Ziemią stanowić one mogą tanią alternatywę dla drogich satelitów na orbicie przeprowadzając obserwacje, teledetekcję czy też wywiad. Drony takie umożliwiają także misje w obszarach kryzysowych lub służyć mogą jako węzły sieci komunikacyjnych.

HAP alfa ma mieć rozpiętość skrzydeł aż 27 m. To niemal rozpiętość średniej wielkość samolotu pasażerskiego.


Konstrukcja i wymiary (grafika: DLR)

Dron zaprojektowano w wyjątkowo lekkiej, modułowej budowie. Całkowita waga konstrukcji wynosić ma zaledwie 36 kg, waga kompletnego samolotu to tylko 138 kg!

Na swoim pokładzie samolot będzie przenosił ładunek o masie 5 kg. Stanowić go będzie aparatura obserwacyjna jak kamera o wysokiej rozdzielczości lub radar z syntetyczną aperturą. Ładunki są wymienne.

"Niską masę w stosunku do rozmiaru osiągnęliśmy dzięki ekstremalnie lekkiej konstrukcji z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym. Główny dźwigar, kadłub i dźwigary ogonowe wykonane są z nawiniętych okrągłych rur z włóka węglowego. Są one bardzo lekkie, a jednocześnie stabilne." - powiedział Florian Nikodem z agencji DLR.


Budowa skrzydła (grafika: DLR)

Dane z drona trafiać będą do naziemnej stacji kontroli, z której dron będzie także sterowany. Stacja taka mieścić się będzie w przenośnych kontenerach i będzie w stanie pobierać dane z samolotu na odległość ponad 100 kilometrów. Takie wyposażenia umożliwiać będzie przekazywanie zdjęć i wideo w dużej rozdzielczości w czasie rzeczywistym, w każdych niemal warunkach oświetleniowych.

Dziewiczy lot zaplanowany jest na koniec 2022 roku. Początkowo planowane są loty testowe na niskich wysokościach nad terenem nowo tworzonego centrum dronów w Cochstedt za zachód od Berlina.

Dane techniczne HAP alfa:

  • rozpiętość: 27 m
  • długość: 11 m
  • masa: 138 kg
  • ładunek: 5 kg

Nad opracowaniem, budową i eksploatacją kompletnego systemu (platforma, ładunek użyteczny, stacja naziemna, procedury operacyjne) pracuje łącznie 17 instytutów i zakładów DLR.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: