Aeronautyka.pl |
||
Nowości Aeronautyka |
Aeronautyka.pl > Zielone światło dla budowy naddźwiękowego X-59 2019-12-16 Zielone światło dla budowy naddźwiękowego X-59Lockheed Martin X-59 QueSST to budowany już ponaddźwiękowy samolot, który przetestować ma redukcję gromu dźwiękowego.
Samolot jest ukształtowany tak, aby zredukować głośność gromu dochodzącego do powierzchni ziemi podczas przekraczania bariery dźwięku. Możliwe jest to głównie przez długi, wąski kadłub i układ kaczki. Dla ludzi na ziemi grom ten ma on być słyszalny jako uderzenie, o głośności porównywalnej z zamknięciem drzwi w samochodzie. "Ten samolot ma potencjał, aby przekształcić lotnictwo w USA i na całym świecie poprzez umożliwienie wszystkim podróży lotniczych nad lądem szybszych niż dźwięk. Nie możemy się doczekać, aż poleci!" - powiedział Jim Bridenstine, administrator NASA . Projekt rozpoczął się w 2016 roku. Samolot buduje koncern lotniczy Lockheed Martin w ramach kontraktu od NASA na 247,5 mln dolarów.
Głównymi pracami jakie są obecnie wykonywane to kadłub, skrzydła oraz usterzenie. Odbywają się one w Skunk Works w Palmdale w Kalifornii, legendarnej fabryce znanej z przełomowych maszyn latających. Końcowy montaż konstrukcji oraz integracja systemów samolotu przewidziany jest na koniec 2020 roku. Pierwszy lot odbyć się ma w 2021 roku.
"Projekt jest dobrze zaplanowany i przebiega zgodnie z harmonogramem. Mamy wszystko, aby kontynuować te historyczne badania dla narodu podróżującego drogą lotniczą." - powiedział Bob Pearce, zastępca administratora NASA ds. lotnictwa. Napęd samolotu stanowi 1 silnik turbowentylatorowy General Electric F414. Jest to jednostka napędowa używana w samolotach Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Kabina i fotel wyrzucany pochodzą ze szkolnego samolotu Northrop T-38 Talon, zaś podwozie z F-16. Samolot latać będzie z prędkością przelotową 1,5 tys. km/h (1,42 Macha) na wysokości 16,8 km. Pilotowany będzie przez 1 pilota testowego.
Dane techniczne Lockheed Martin X-59 QueSST:
Wsparcie
|