Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > LOT bez odszkodowania od Boeinga

2013-07-27 LOT bez odszkodowania od Boeinga

Wbrew temu co mówi firma Boeing Polskie Linie Lotnicze LOT nie otrzymały od amerykańskiego Boeinga odszkodowania za przymusowe wyłączenie z użytkowania Boeingów 787 Dreamliner.


Pierwszy LOT-owski Dreamliner witany jest w Warszawie tradycyjnym salutem wodnym (grafika: Lotnisko Chopina)

W nawiązaniu do depeszy Associated Press i szeregu innych artykułów w prasie światowej, które cytują prezesa Boeinga, Polskie Linie Lotnicze LOT informują, że ich roszczenia dotyczące przymusowego uziemienia samolotów typu Boeing 787 Dreamliner, w żadnej mierze nie zostały zaspokojone przez dostawcę tych samolotów.


(grafika: Lotnisko Chopina)

Rozmowy na temat odszkodowania od amerykańskiego producenta trwają. Obecnie LOT oczekuje na odpowiedź dotyczącą konkretnych kwot kosztów, które musiał ponieść w związku z dostarczeniem przez amerykańskiego partnera wadliwego sprzętu.

"Domagamy się od Boeinga konkretnych sum, które dało się policzyć. Niestety, wszystkich strat wizerunkowych związanych z utratą zaufania części naszych podróżnych nie da się nawet oszacować. Ciężko pracujemy teraz nad restrukturyzacją firmy i uziemienie Dreamlinerów było dla nas mocnym i niezawinionym ciosem. Dlatego tej sprawy absolutnie nie odpuścimy." - powiedział Sebastian Mikosz, prezes zarządu linii LOT.


Boeing 787 Dreamliner na warszawskim lotnisku (grafika: Lotnisko Chopina)

W lutym 2013 roku wiceminister skarbu Rafał Baniak informował, że uziemione dwa samoloty Boeing 787 Dreamliner z floty LOT-u generują co miesiąc przewoźnikowi 8-10 milionów zł bezpośrednich strat. A przecież straty operacyjne to nie jedyne straty - to także straty wizerunkowe, które ze względu na swój niebezpośredni charakter trudno jest bezpośrednio wyliczyć. Wiele prowadzonych przez LOT kampanii reklamowych opierało się na tym samolocie Boeinga - miał on stanowić jego wizytówkę, samolot flagowy we flocie.

Po uziemieniu Dreamlinerów przez amerykańskie FAA (Federal Aviation Administration) 16 stycznia 2013 roku, samoloty te wróciły do siatki połączeń LOT-u dopiero 1 czerwca 2013 roku. Powodem uziemienia były problemy z akumulatorami samolotów. Wystąpiły 2 identyczne incydenty wynikłe z przegrzewania się litowo-jonowych akumulatorów samolotu. To mogło prowadzić do pożaru na pokładzie samolotu.

Obecnie w barwach polskiego przewoźnika latają 4 Dreamlinery. Piąta maszyna ma zostać odebrana od producenta wkrótce po dokładnym sprawdzeniu niezawodności. Samoloty zamówione dla LOT-u mają 3 klassami podróży : Elite Club, Premium Club oraz klasę ekonomiczną.

Docelowo polski narodowy przewoźnik dysponować ma 8 tego typu maszynami.

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: