Aeronautyka.pl |
||
Nowości Aeronautyka |
Aeronautyka.pl > Śmigłowcowe linie lotnicze 2018-01-20 Śmigłowcowe linie lotniczePoznaj regularne śmigłowcowe linie lotnicze. Ich historię, obecnie istniejące trasy oraz ceny za loty.Śmigłowce pasażerskieŚmigłowce (potocznie helikoptery) to statki powietrzne zdolne do unoszenia się w powietrzu dzięki wytworzeniu siły nośnej na wirujących płatach nośnych (samoloty wytwarzają ją na stałym płacie nośnym).
Mimo, że śmigłowce rozwijano równolegle do samolotów to niezawodność i dojrzałość osiągnęły one znacznie później niż samoloty. Śmigłowce dłużej trapiły bolączki wieku dziecięcego. O ile pierwsze regularne samolotowe linie lotnicze pojawiły się zaraz po I wojnie światowej, to pierwsze funkcjonalne wiropłaty (autożyra i śmigłowce) pojawiły się tuż przed oraz podczas II wojny światowej. Ich większe wersje pasażerskie zaś dopiero po wojnie. Historia linii śmigłowcowych
Pierwsze linie śmigłowcowe powstały w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych w latach 50. XX wieku. W Anglii pierwszą śmigłowcową trasę śmigłowcową uruchomiły w 1950 roku linie British European Airways (dziś British Airways) z Cardiff w Walii przez Wrexham na lotnisko w Liverpoolu. Po drugiej stronie Atlantyku w 1953 roku powstały linie śmigłowcowe New York Airways, które oferowały loty pasażerskie w aglomeracji Nowego Jorku. Wykonywały one regularne, rozkładowe przeloty między lotniskami nowojorskimi LaGuardia, Newark, Idlewild (późniejszy JFK) oraz Manhattanem. Bilet kosztował kilku dolarów.
W 1965 roku ofertę rozszerzono o rozkładowe loty na wieżowiec linii Pan Am. Pasażerowie mogli się odprawiać w wieżowcu, po czym byli transportowani śmigłowcem z jego szczytu na lotnisko, gdzie przesiadali się do samolotów przewoźnika.
Podobne śmigłowcowe linie "lotniskowe" powstały w innych metropoliach USA, w Europie oraz Azji. Europejskim przykładem jest Airlink - regularna linia śmigłowcowa łączącą ze sobą dwa londyńskie lotniska Gatwick i Heathrow. Połączenie to, istniejące w latach 1978-1986, znacznie ułatwiło pasażerom przesiadkę gdy loty odbywały się z tych dwóch, różnych lotnisk. Lot między lotniskami na trasie 48 km (w prostej linii) trwał około 15 min. Bilet kosztował 12 funtów. 10 połączeń dziennie w każda stronę dawało 60 tys. przetransportowanych pasażerów rocznie. Połączenie zostało zawieszenie w 1986 roku wraz z ukończeniem budowy autostradowej obwodnicy Londynu M25. W ciągu 8 lat istnienia z trasy skorzystało około 600 tys. pasażerów.
Innym ciekawym europejskim przykładem było uruchomione w 2000 roku przez Copterline połączenie nad Zatoką Fińską pomiędzy stolicą Estonii Tallinnem a Helsinkami, stolicą Finlandii. Obsługiwało ono do 2005 roku nawet 75 tys. pasażerów rocznie. Podróż Helsinki - Tallinn liniami śmigłowcowymi Nad pasażerskimi śmigłowcami pracowano także w ZSRR. W 1957 roku oblatano śmigłowiec Mi-6, którego pierwotnie głównym zadaniem było... przenoszenie ciężkich rakiet z głowicami jądrowymi do odległych baz startowych. Stąd duże jego rozmiary - długość 33 metrów, średnica wirnika to 35 metrów, masa startowa aż 42,5 ton. Pasażerska wersja śmigłowca Mi-6 zabrać mogła 70-80 pasażerów.
W ZSRR powstał także olbrzymi Mi-12. Do dziś jest to największy zbudowany śmigłowiec świata. Miał on 2 wielkie wirniki posadowione obok siebie o średnicy aż 35 metrów każdy. Maksymalna masa startowa tego giganta wynosiła 105 ton.
Zbudowano 2 prototypy. Pierwszy jego lot odbyli się w 1964 roku. Śmigłowiec okazał się niezbyt udany i nie wszedł nigdy do produkcji oraz do służby. Mało wiadomo o wykorzystaniu śmigłowców przez Rosjan na regularnych trasach. Wiele archiwalnych zdjęć radzieckich pasażerskich śmigłowców w barwach linii Aerofłot to bardzo często transportowce użytkowane przez rosyjskie wojsko. Ze względu na stosunkowo małe prędkości oraz mały zasięg pasażerskie śmigłowce znalazły zastosowanie na regularnych trasach tylko w specyficznych, lokalnych warunkach między:
Linie śmigłowcowe wykorzystują heliporty, czyli "lotniska" dla śmigłowców. Ze względu na swoje małe rozmiary znajdują się często w centrach miast bądź na dachach dużych budynków.
Działające linie śmigłowcoweRegularne linie śmigłowcowe pojawiają się i znikają często bez rozgłosu. Ich nazwy nigdy nie uzyskują takiej rozpoznawalności jak globalne linie lotnicze. Poniżej działające obecnie regularne linie śmigłowcowe.
Wsparcie
|