Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > SnowGoose i Sherpa - wojskowe drony zaopatrzeniowe

2016-09-23 SnowGoose i Sherpa - wojskowe drony zaopatrzeniowe

Świat wojskowych dronów to nie tylko bezzałogowce szpiegowskie i bojowe. Są to także drony przenoszące zaopatrzenie.

Mała prywatna kanadyska firma MMIST z siedzibą w Ottawie (Ontario) opracowała tani system powietrznego transportu zaopatrzenia dla wojsk SnowGoose i Sherpa. Są to bardzo pomysłowe autonomiczne napędzane śmigłem paralotnie oraz autonomiczne kierowane spadochrony.

SnowGoose


Start transportowego drona SnowGoose

Startujący za samochodem (np. HMWVV) SnowGoose maksymalnie zabrać może ze sobą do 260 kg zaopatrzenia. W powietrzu utrzymywać się może do 15 godzin pokonując maksymalnie 800 km (z ładunkiem 45 kg).


SnowGoose to bezzałogowa autonomiczna paralotnia z silnikiem (grafika: MMIST)

Do autonomicznego lotu z punktu A do B miękkopłaty te wykorzystują odbiornik GPS.

Dron startować może ciągnięty przez samochód oraz może także z samolotu (C130, C141 i C17). Zamiast ładunku wyposażony może być także w czujniki, dzięki temu może wykonywać także misje patrolowe, ratownicze lub propagandowe (głośniki).


W 6 zasobników można umieścić wyposażenie, kanistry z paliwem itp. (grafika: MMIST)

Dane techniczne SnowGoose:

  • ładunek: do 260 kg
  • zasięg: 800 km (z ładunkiem 45 kg)
  • długotrwałośc lotu: do 15 godzin (z ładunkiem 45 kg)
  • zasilanie: lotniczy silnik spalinowy 110 HP Rotax 914 UL
  • komunikacja: LOS/SATCOM BLOS

Sherpa

Sherpa to autonomiczny kierowany spadochron z ładunkiem wykonujący precyzyjne lądowanie dzięki GPS.

System jest skalowany - umożliwia zrzucenie z samolotu a następnie precyzyjne lądowanie w wyznaczonym miejscu ładunku o masie od 55 do 1000 kg. Opcjonalnie lądowaniem może kierować człowiek.


Dron zrzucany jest za samolotu transportowego (grafika: MMIST)

Dane techniczne Sherpa:

  • ładunek: 55-1000 kg
  • zasięg: do 15 km od punktu wrzutu
  • dokładność lądowania: poniżej 100 m

Do tej pory drony firmy zakupiło 25 krajów na świecie, w tym amerykańskie siły specjalne (od 2003 roku). W Europie korzysta z niego m.in. Dania.


Start SnowGoose (grafika: MMIST)

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: