Aeronautyka.pl |
||
Nowości Aeronautyka |
Aeronautyka.pl > Wagner Dowa 81 2017-12-09 Wagner Dowa 81Kiedy w Polsce trwały strajki przed Stanem Wojennym pewien Niemiec z DDR-u ciężko pracował nad ucieczką na Zachód z całą rodziną... w zbudowanym własnoręcznie samolocie.
Konstruktor samolotu Gerhard Wagner z Drezna był inżynierem i miał doktorat. Był na tyle zdesperowany i jednocześnie pewny swoich umiejętności, że samolotem tym uciec zamierzał wraz ze swoją żoną i trójką dzieci (w wieku 17, 16 i 6 lat). Samolot oznaczony dziś jako Wagner Dowa 81 budowany był w tajemnicy. Do budowy samolotu wykorzystano najprostsze materiały, które były dostępne w kumunistycznym kraju. Koła motocyklowe służyły jako podwozie. Do ich obudowanych widelców przyczepiono 2 silniki spalinowe pochodzące z motocyklów MZ-ES-250/2. Napędzały one 2 pchające śmigła.
Konstrukcja była rozkręcana, tak aby możliwy był transport zwykłą przyczepką samochodową w miejsce startu przy granicy z RFN. Dlatego najdłużasza część rozmontowanej konstrukcji miała długość 4 m. Dane techniczne samolotu Wagner Dowa 81:
Wagner Dowa 81 to prawdopodobnie najmniejszy 5-osobowy samolot, jaki zbudowano. Niestety cała rodzina została aresztowana zaledwie dzień przed planowaną ucieczką. Przez sąd zostali skazani na 1 rok więzenia za "przygotowania nielegalnego przekrocznia granicy". Po roku zostali deportowani do RFN. W ramach państowego dochodzenia wschodnioniemiecki instytut lotnictwa przetestował kontrukcję uznając ją za zdolną do lotów. Konstrukcja do startu wymagała 450 metrów.
Po procesie samolot umieszczony został w sali tradycji tajnej policji Stasi. W 1990 został wystawiony Muzeum Niemieckiej Historii (niem. Museum für Deutsche Geschichte) w Berlinie na wystawie poświęconej ucieczkom na Zachód. Potem został zwrócony przez zjednoczone Niemcy konstruktorowi. Dziś samolot znajduje się w muzeum w Oberschleissheim, 13 km na północ od Monachium. Wsparcie
|