Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > Wainfan Facetmobile

Wainfan Facetmobile

Wainfan Facetmobile to amerykański amatorski samolot eksperymentalny o nietypowym kształcie.


Koncepcja kanciastego samolotu Wainfan Facetmobile przed jego powstaniem była testowana w tunelu aerodynamicznym oraz przy pomocy modeli sterowanych (grafika: Barnaby Wainfan)

Samolot zaprojektował Barnaby Wainfan, inżynier i aerodynamik pracujący w koncernie lotniczym Northrop Grumman, w celu przetestowania w locie koncepcji kanciastego kadłuba nośnego (ang. lifting body).

Budowa

Samolot Wainfan Facetmobile to kadłub nośny. Oznacza to, że cały samolot, a nie tylko skrzydła, stanowi powierzchnię nośną.


(grafika: Barnaby Wainfan)

Podobnie jak w przypadku wykonanego w technologii stealth kanciastego samolotu wojskowego F-117 Nighthawk kształt samolotu Wainfan Facetmobile został utworzony z szeregu płaskich powierzchni (w tym przypadku 11). Zbudowany w domu samolot na końcach kadłuba ma 2 stateczniki pionowe.


(grafika: Barnaby Wainfan)

Podwozie jest trójkołowe, typu stałego. Napęd stanowi tłokowy silnik lotniczy Rotax 503, chętnie używany w konstrukcjach utralekkich.

Pilot wchodzi do kokpitu samolotu przez właz na dole konstrukcji. Duże górne okna uzupełniają 2 okna w podłodze. Samolot został wyposażony w spadochronowy system ratunkowy.

Dane techniczne:

  • konstruktor: Barnaby Wainfan
  • załoga: 1
  • długość: 5,94 m
  • rozpiętość: 4,6 m
  • powierzchnia nośna: 19,9 m2
  • waga: 168 kg (z systemem ratowniczym)
  • masa: 168 kg
  • masa startowa: 336 kg
  • napęd: silnik Rotax 503 DC o mocy 50 KM
  • prędkość maksymalna: 178 km/h
  • prędkość przelotowa: 148 km/h
  • prędkość przeciągnięcia: 53 km/h
  • wznoszenie: 3,81 m/s

Loty

Pierwszy lot odbył się w roku 1993. Prototyp odbył w sumie 130 godzin lotu, bowiem samolot rozbił się 13 października 1995 roku - po awarii silnika w locie. Samolot wylądował z małą prędkością na ogrodzeniu z drutu kolczastego, który spowodował rozległe zniszczenia poszycia, konstrukcji i silnika. Kontruktor-pilot Barnaby Wainfan nie ucierpiał w wypadku. Samolot został częściowo naprawiony.

Inne

Koncepcja Wainfan Facetmobile rozpatrywana była w 2003 roku przez NASA w ramach programu Personal Air Vehicle. Konstrukcję badano pod kątem wykorzystania jej koncepcji do budowy przyszłościowych osobistych statków powietrznych.

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: