Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Wainfan Facetmobile

Wainfan Facetmobile

Wainfan Facetmobile to amerykański amatorski samolot eksperymentalny o nietypowym kształcie.


Koncepcja kanciastego samolotu Wainfan Facetmobile przed jego powstaniem była testowana w tunelu aerodynamicznym oraz przy pomocy modeli sterowanych (grafika: Barnaby Wainfan)

Samolot zaprojektował Barnaby Wainfan, inżynier i aerodynamik pracujący w koncernie lotniczym Northrop Grumman, w celu przetestowania w locie koncepcji kanciastego kadłuba nośnego (ang. lifting body).

Budowa

Samolot Wainfan Facetmobile to kadłub nośny. Oznacza to, że cały samolot, a nie tylko skrzydła, stanowi powierzchnię nośną.


(grafika: Barnaby Wainfan)

Podobnie jak w przypadku wykonanego w technologii stealth kanciastego samolotu wojskowego F-117 Nighthawk kształt samolotu Wainfan Facetmobile został utworzony z szeregu płaskich powierzchni (w tym przypadku 11). Zbudowany w domu samolot na końcach kadłuba ma 2 stateczniki pionowe.


(grafika: Barnaby Wainfan)

Podwozie jest trójkołowe, typu stałego. Napęd stanowi tłokowy silnik lotniczy Rotax 503, chętnie używany w konstrukcjach utralekkich.

Pilot wchodzi do kokpitu samolotu przez właz na dole konstrukcji. Duże górne okna uzupełniają 2 okna w podłodze. Samolot został wyposażony w spadochronowy system ratunkowy.

Dane techniczne:

  • konstruktor: Barnaby Wainfan
  • załoga: 1
  • długość: 5,94 m
  • rozpiętość: 4,6 m
  • powierzchnia nośna: 19,9 m2
  • waga: 168 kg (z systemem ratowniczym)
  • masa: 168 kg
  • masa startowa: 336 kg
  • napęd: silnik Rotax 503 DC o mocy 50 KM
  • prędkość maksymalna: 178 km/h
  • prędkość przelotowa: 148 km/h
  • prędkość przeciągnięcia: 53 km/h
  • wznoszenie: 3,81 m/s

Loty

Pierwszy lot odbył się w roku 1993. Prototyp odbył w sumie 130 godzin lotu, bowiem samolot rozbił się 13 października 1995 roku - po awarii silnika w locie. Samolot wylądował z małą prędkością na ogrodzeniu z drutu kolczastego, który spowodował rozległe zniszczenia poszycia, konstrukcji i silnika. Kontruktor-pilot Barnaby Wainfan nie ucierpiał w wypadku. Samolot został częściowo naprawiony.

Inne

Koncepcja Wainfan Facetmobile rozpatrywana była w 2003 roku przez NASA w ramach programu Personal Air Vehicle. Konstrukcję badano pod kątem wykorzystania jej koncepcji do budowy przyszłościowych osobistych statków powietrznych.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: