Aeronautyka.pl |
||
Nowości Aeronautyka |
Aeronautyka.pl > Wainfan Facetmobile Wainfan FacetmobileWainfan Facetmobile to amerykański amatorski samolot eksperymentalny o nietypowym kształcie.
Samolot zaprojektował Barnaby Wainfan, inżynier i aerodynamik pracujący w koncernie lotniczym Northrop Grumman, w celu przetestowania w locie koncepcji kanciastego kadłuba nośnego (ang. lifting body). BudowaSamolot Wainfan Facetmobile to kadłub nośny. Oznacza to, że cały samolot, a nie tylko skrzydła, stanowi powierzchnię nośną.
Podobnie jak w przypadku wykonanego w technologii stealth kanciastego samolotu wojskowego F-117 Nighthawk kształt samolotu Wainfan Facetmobile został utworzony z szeregu płaskich powierzchni (w tym przypadku 11). Zbudowany w domu samolot na końcach kadłuba ma 2 stateczniki pionowe.
Podwozie jest trójkołowe, typu stałego. Napęd stanowi tłokowy silnik lotniczy Rotax 503, chętnie używany w konstrukcjach utralekkich. Pilot wchodzi do kokpitu samolotu przez właz na dole konstrukcji. Duże górne okna uzupełniają 2 okna w podłodze. Samolot został wyposażony w spadochronowy system ratunkowy. Dane techniczne:
Loty
Pierwszy lot odbył się w roku 1993. Prototyp odbył w sumie 130 godzin lotu, bowiem samolot rozbił się 13 października 1995 roku - po awarii silnika w locie. Samolot wylądował z małą prędkością na ogrodzeniu z drutu kolczastego, który spowodował rozległe zniszczenia poszycia, konstrukcji i silnika. Kontruktor-pilot Barnaby Wainfan nie ucierpiał w wypadku. Samolot został częściowo naprawiony. InneKoncepcja Wainfan Facetmobile rozpatrywana była w 2003 roku przez NASA w ramach programu Personal Air Vehicle. Konstrukcję badano pod kątem wykorzystania jej koncepcji do budowy przyszłościowych osobistych statków powietrznych. Wsparcie
|