Nowości  Statki powietrzne    
 


Aeronautyka.pl > Zimowe utrzymanie warszawskiego lotniska kosztowało 20,5 mln zł

2013-06-06 Zimowe utrzymanie warszawskiego lotniska kosztowało 20,5 mln zł

Ponad 20,5 mln zł kosztowało zimowe utrzymanie warszawskiego lotniska w sezonie 2012/13. Nigdy wcześniej walka ze śniegiem i lodem nie wymagała aż tyle środków i pracy.


(grafika: Lotnisko Chopina)

"To był naprawdę długi i trudny sezon. Opady śniegu zanotowano w ciągu 60 dni (pierwsze 27 października, ostatnie 5 kwietnia). To niemal dwukrotnie więcej niż w poprzednim sezonie zimowym. Bardzo duża była również liczba dni z przypadkiem przejścia temperatury przez 0 st. C (68), co dla utrzymania lotniska jest największym wyzwaniem - kiedy temperatura osiąga wartość wyższą, pas startowy jest mokry, kiedy spada, droga pokrywa się warstewką lodu." - mówi Jan Michalak, szef służby utrzymania lotniska.


(grafika: Lotnisko Chopina)

"W takich sytuacjach prawdziwą sztuką jest dobranie odpowiednich środków chemicznych zapewniających bezpieczeństwo startów i lądowań." - wyjaśnia Marek Walczak, kierownik działu utrzymania nawierzchni lotniskowych.


(grafika: Lotnisko Chopina)

Trudne warunki pogodowe spowodowały zużycie rekordowej ilości środków chemicznych do odladzania. Od października 2012 roku do kwietnia 2013 roku zużytych zostało ponad 3,1 tys. ton środków płynnych i stałych (wszystkie środki są ekologiczne, neutralne dla środowiska), niemal tyle samo ile w ciągu dwóch poprzednich sezonów zimowych łącznie. Rekordowe były też koszty zimowego utrzymania lotniska. Łącznie z wydatkami na wymianę miotełek do oczyszczarek i listew zgarniających pługów lemieszowych oraz wydatkami na paliwo i wywóz śniegu, tegoroczna Akcja Zima kosztowała ponad 20,6 mln zł - nigdy wcześniej lotnisko nie wydało więcej środków na ten cel.


(grafika: Lotnisko Chopina)

"Tak trudnej zimy nie pamiętam odkąd tu pracuję. A to już ponad 30 lat. Warto jednak podkreślić, że mimo ekstremalnych warunków nasze lotnisko ani na chwilę nie przestało działać i przez cały sezon zimowy bez przerwy było gotowe do przyjmowania i obsługi samolotów." - mówi Wiktor Ziemiński, dyrektor biura technicznego portu lotniczego.

Służba utrzymania lotniska dysponuje obecnie dziesięcioma nowymi zestawami odśnieżającymi MB2041/Overaasen (każdy zestaw składa się z pługa, szczotki czyszczącej i silnej dmuchawy zainstalowanych na podwoziu marki Mercedes) wykorzystywanymi do odśnieżania dróg startowych i dróg kołowania w standardzie "do czarnej nawierzchni". Sześć starszych zestawów MB1929/Schorling wykorzystywanych było do oczyszczania dróg kołowania i stanowisk postojowych.

Ponadto w użyciu było także sześć kompaktowych oczyszczarek lotniskowych, siedem pojazdów do podawania środków chemicznych, cztery pługi wirnikowe, a także sprzęt uzupełniający (m.in. pojazdy do pomiaru szczepności nawierzchni). Taka ilość sprzętu pozwoliła zapewnić pełną operacyjność lotniska nawet przy bardzo intensywnych opadach śniegu.

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: